Всё об автозвуке

Вернуться   Всё об автозвуке > Домашка

Важная информация

Домашка Всё о воспроизведении аудио и видео в домашних условиях.

 
 
Опции темы Опции просмотра
Старый 21.03.2014, 23:24   #11
Каток
Старейшина
 
Аватар для Каток
 
Регистрация: 16.03.2009
Адрес: Киев
Сообщений: 2,301
Вы сказали Спасибо: 306
Поблагодарили 565 раз(а) в 236 сообщениях
Репутация: 1023
По умолчанию Re: Психоакустика. Восприятие музыки...

В ходе двойного слепого эксперимента 21 опытного скрипача попросили сравнить звучание старых и новых инструментов. В результате самой худшей по звучанию была признана скрипка Страдивари, хотя большинство музыкантов уверено, что по тональности звучания инструменты Страдивари и Гварнери "del Gesu" намного превосходят новодел.




Переводить облом, но в принципе и так понятно. А кто забыл аглицкия буквы, тому Гугль есть:

Цитата Player preferences among new and old violins

Most violinists believe that instruments by Stradivari and Guarneri “del Gesu” are tonally superior to other violins—and to new violins in particular. Many mechanical and acoustical factors have been proposed to account for this superiority; however, the fundamental premise of tonal superiority has not yet been properly investigated. Player's judgments about a Stradivari's sound may be biased by the violin's extraordinary monetary value and historical importance, but no studies designed to preclude such biasing factors have yet been published. We asked 21 experienced violinists to compare violins by Stradivari and Guarneri del Gesu with high-quality new instruments. The resulting preferences were based on the violinists’ individual experiences of playing the instruments under double-blind conditions in a room with relatively dry acoustics. We found that (i) the most-preferred violin was new; (ii) the least-preferred was by Stradivari; (iii) there was scant correlation between an instrument's age and monetary value and its perceived quality; and (iv) most players seemed unable to tell whether their most-preferred instrument was new or old. These results present a striking challenge to conventional wisdom. Differences in taste among individual players, along with differences in playing qualities among individual instruments, appear more important than any general differences between new and old violins. Rather than searching for the “secret” of Stradivari, future research might best focused on how violinists evaluate instruments, on which specific playing qualities are most important to them, and on how these qualities relate to measurable attributes of the instruments, whether old or new.

Источник

ИМХО, двойной слепой эксперимент - страшная сила!

Последний раз редактировалось Каток; 21.03.2014 в 23:28.
Каток вне форума   Ответить с цитированием Вверх
 


Здесь присутствуют: 1 (пользователей: 0 , гостей: 1)
 
Опции темы
Опции просмотра

Ваши права в разделе
Вы не можете создавать новые темы
Вы не можете отвечать в темах
Вы не можете прикреплять вложения
Вы не можете редактировать свои сообщения

BB коды Вкл.
Смайлы Вкл.
[IMG] код Вкл.
HTML код Выкл.

Быстрый переход

Похожие темы
Тема Автор Раздел Ответов Последнее сообщение
Выбор музыки в 2109 Moto777 Бюджетный автозвук и песочница. 6 18.11.2012 19:25
Типы восприятия музыки N 16 Приемная комиссия 1 29.09.2011 15:03
Формат музыки yura-albion Бюджетный автозвук и песочница. 28 15.01.2011 20:56
Запись музыки на АЙПОД Serg Teplyuk Практика по SQ 6 26.05.2009 22:54
Альтернативная история рок-музыки. Выпуск 1 Sergey12S Белый шум 0 15.03.2007 07:46


Текущее время: 12:22. Часовой пояс GMT +2.


Перевод: zCarot
autozvuk.org ©